dead space carpenter1

Джон Карпентер — ідеальний режисер для кіноверсії Dead Space (але це навряд чи станеться)

Автор: Микола Єрьомін

Ні для кого не секрет, що Джон Карпентер — затятий ґеймер. Більше ніж розслабитись з ґеймпадом у руках Карпентер, можливо, полюбляє лише баскетбол. Знімати кіно в цій ієрархії навіть не на третьому місці, бо Карпентер ще й геніальний композитор, який дійсно був народжений, щоби писати музику і змінити її сприйняття. Ігри серії Dead Space займають у Карпентера особливе місце у власному пантеоні. Не дивно, що саме Карпентер був одним з перших інсайдерів, хто випадково обмовився, що роботу над екранізацією вже розпочато… І що режисером, на жаль, буде не сам Карпентер. Чи є ще шанси в живого класика очолити кіноверсію, і чи вони взагалі йому потрібні — розбиратимемо в цій статті.

Аргумент “за”: Карпентеру подобається Dead Space

Я великий фанат відеоігор, так що я грав у всі частини [серії Dead Space]. Нещодавно я дивився на нові цифрові камери від RED і згадав у їх присутності, що хотів би зробити фільм за Dead Space. Це трохи походило по руках і всі питають “То коли ви почнете роботу?”. Нічого я не почну. Здається, в них вже закріплений за цим інший режисер. І до мене ніхто не звертався. Так що допоки мені хтось не запропонує, я сам цього зробити не зможу. Але в січні виходить нова версія відеогри Dead Space, тому в разі чого, я напоготові.

сказав Карпентер в одному з численних інтерв’ю за 2022-2023 рр.

Карпентер ніколи не приховував своєї любові до цієї ігрової серії, яка принаймні частково натхненна його власними фільмами. Та й самі ґеймери після перших таких зізнань режисера неодноразово висловлювали сподівання, що екранізувати гру доручать саме йому.

Аргумент “проти”: Адаптувати улюблений матеріал — не гарантія гарного кіно

В історії кіно, а надто в історії кіноадаптацій відеоігор є багато випадків, коли людина бралася за матеріал, який їй дійсно подобається, але результат потім не влаштував ні студію, ні авдиторію, ні самого режисера. Одним із небагатьох винятків є  Пол В.С. Андерсон, який у 1995 році зняв той самий Mortal Kombat. Але вже навіть тоді адаптація ігор вважалася величезним ризиком, адже всі попередні провалилися з тріском, відгомін якого чутно досі: в інтерв’ю про те що Джон Леґуізамо й Боб Госкінс стали алкоголіками після зйомок (Super Mario Bros.), в безсмертних мемах (Street Fighter), або просто в періодичних ретроспективних оглядах у стилі «нащо це взагалі зняли?» (Double Dragon).

Mortal Kombat сильно ситуацію не покращив. По-перше, це була одинична аномалія, якій вдалося, — Пол В.С. Андерсон вирішив не знімати сиквел, тож у режисерське крісло всівся оператор першого фільму Джон Р. Леонетті. Вийшло, м’яко кажучи, помітно гірше за перший фільм. Безумовно, навіть у цього балагану є свій невеличкий фендом (сором’язливо піднімаю руку як його учасник), але зовсім не через його кінематографічну цінність.

Андерсон зробив висновки й намагався бути неподалік на кожному фільмі, коли взявся за франшизу Resident Evil, яка йому теж дуже подобалась. З рук Андерсона кіноваріант легендарного японського жахастика вирвали лише нещодавно, але результати й досі згадують незлим тихим. З шести фільмів Андерсон власноруч зняв чотири, і чим далі в ліс, тим менше це подобалось поціновувачам оригінальної гри, але тим більше — шанувальникам погано зробленої дурні. І я кажу це як людина, якій чесно подобається режисерський доробок і стиль Андерсона. Щоправда, він цій франшизі банально не підходив.

Аргумент “за”: Dead Space — ідеальний для Карпентера матеріал

Усі люблять гучний, красивий камбек. Що може бути кращим, ніж режисер, який повертається на коні, з матеріалом, ідеально пристосованим під його стиль, з чимось, що дійсно вистрілить? Ще коли “Спліт” (Split) тільки анонсували в 2016 році, я знав, що М. Найт Ш’ямалан повертається, і робить це, без перебільшення, тріумфально. Хоч як би лаяли вже культове “Скло” (Glass), але воно лише закріпило цей успіх. Режисер знову знайшов свою нішу, відкрилося друге дихання. Ш’ямалан і досі на коні: “Стукіт у двері” (Knock at the Cabin) виглядає досить цікаво.

Безумовно, уявляти собі щось таке про Карпентера приємно. Періодично Карпентер і сам не проти підлити масла у вогонь, наприклад, погодившись, що комікс його власного видавництва The Standoff гарно ліг би на його режисерський стиль.

Аргумент “проти”: Карпентер не знімав повного метру більше 10 років

Це, звісно, не вирок. На момент виходу третього сезону “Твін Пікс” (наш огляд), зробленого як 18-годинне кіно, Девід Лінч теж не робив великих проєктів десь 11 років (якщо не рахувати оформлені в окремі фільми збірки вирізаних сцен і фільм-концерт для Duran Duran), але це не завадило його тріумфальному поверненню в режисерське крісло.

Джон Карпентер за останні роки зняв лише кілька кліпів для власних музичних проєктів, найбільш сюжетний з яких — Christine 2017 року. У них відчувається, що Карпентер ще може знімати. Але не факт, що хоче, бо потім режисер жалівся, що навіть два-три знімальні дні, потрібні для кліпу, його втомили. Робити ж кіно — це, на жаль, далеко не два-три дні.

Аргумент “за”: Карпентер щось таке вже знімав

Першим повнометражним фільмом молодого Джона Карпентера була “Темна зірка” (Dark Star), знята за сценарієм Дена О’Беннона. Окремим важливим прошарком стрічки є історія про прибульця, який завівся на кораблі, і який помалу шкодить то тут, то там. Фактично ця сюжетна лінія була кілька разів переписана О’Бенноном, а потім переросла в інший фільм — “Чужий” (Alien). Таким чином, хоч “Темна зірка” і не належить до хітів Карпентера, весь піджанр космічного горору сильно завдячує йому появою. Також некроморфи досить схожі на одну з режисерських візитівок Карпентера, “Щось” (The Thing).

Аргумент “проти”: Карпентер щось таке вже знімав

Як казав Альфред Гічкок, самоплагіат — це і є стиль. Хоча подекуди повернення Карпентера до вже використаних ним у інших фільмах сюжетів мають глядацький успіх, істотна кількість відносних режисерських невдач Карпентера – це якраз намагання зайти в ту ж саму річку двічі. У “Втечі з Лос-Анджелеса” (Escape from L.A.) є свої прихильники (переважно через блискучу кінцівку), але це на 90% той же фільм, що і “Втеча з Нью-Йорка” (Escape from New York), тільки трохи гірший. “Привиди Марса” (Ghosts of Mars) і серія “Майстрів жахів” (Masters of Horror) ProLife повторюють “Напад на тринадцяту дільницю” (Assault on Precinct 13) нтак сильно, що якщо їх і цікаво дивитись, то не через основний сюжет.

Звісно, що цієї проблеми можна уникнути, якщо буде гарний сценарій, який не буде ідентичним The Thing. Що, в принципі, статись не повинно, якщо дійсно адаптувати Dead Space. Утім, перекручування сюжету чомусь є окремим ризиком саме у випадках відеоігор.

Аргумент “проти”: Горор у космосі — відверто проблемний жанр

Горор у космосі не слід плутати з горором космічним, хоча перетини цих двох піджанрів, на кшталт фільму “Горизонт подій” (Event Horizon) вже згадуваного в цій статті Пола В.С. Андерсона, існують. Часто “[підставити франшизу] в космосі” вважається повним декадансом і виродженням тої чи іншої кіносерії, хоча фільми “Джейсон Ікс” (Jason X) іноді виходять чимось більшим ніж “ми зробили те ж саме, але в космосі, несіть нам грошів”.

Аргумент замість висновків: Джон Карпентер — майстер проблемних жанрів

Джон Карпентер — людина, вся фільмографія якої пронизана таким собі “і шо?”. Лишень за перші три повнометражні фільми він зібрав феноменальну касу, поламав кілька істотних табу і вчинив справжню революцію, зробивши слешери комерційно привабливими. Якщо хтось був би здатен зробити космічний горор попри репутацію жанру, та ще й екранізацію гри попри репутацію явища, то це він.

Але є одне “але”. За рідкісними винятками, Карпентер значно краще робить оригінальне кіно, ніж адаптації. Його стиль настільки своєрідний, що майже кожен фільм починається з напису John Carpenter’s (часто фірмовим шрифтом Albertus) і це не просто режисерська забаганка чи фішка — це підпис митця під справжнім витвором мистецтва.

Побачити John Carpenter’s Dead Space на екрані кінотеатрів було б магічним досвідом, але, чесно кажучи, я був би радий побачити що-завгодно з цим написом. Хоч Карпентер — чоловік міцний і нарешті кинув палити, кожен його новий проєкт, хай то в якості композитора, автора коміксів чи режисера — маленьке диво. Все-таки майстру 16 січня виповнилось 75 років, а він досі на одній хвилі з нами, тридцяти-з-чимось-річними. Якщо навіть не більш молодими людьми. Іронія в тому, що хоч Карпентер і виглядав замолоду старшим за свій вік, його мистецтво вічно молоде і вічно актуальне. Таких майстрів одиниці. Що б вони не робили — я завжди напоготові, як сам Карпентер щодо Dead Space.

BMAC Zelda

Сподобалася публікація? Підтримай PlayUA

На платформі Buy Me a Coffee ви можете підтримати нас як одноразовим донатом, так і оформити щомісячну підписку. Усі наші підписники на Buy Me a Coffee отримують цифрові або фізичні приємнощі залежно від суми донату. Долучайтеся до нашої спільноти!

Підтримати

Останні статті

Пригоди новачків продовжуються. Безжальна Німеччина. Огляд третього етапу WarmUp League Spring Cup 2024

Автор: Андрій Присяжний

image 2024 04 16 19 21 00

Яскраве випробування нового автодрому. Огляд третього етапу 7DRIVE TCR Championship

Автор: Андрій Присяжний

5

Valve повернули Dust2 і зміну рук у Counter-Strike 2

Автор: Андрій Присяжний

p.ua.cs2 left hand

Як почати читати мангу

Автор: PlayUA

manga 02

Перемога вкутана пітьмою. Огляд третього етапу кубку Porsche Supercup 2024

Автор: Андрій Присяжний

p.ua.porsche supercup 2024

Міна в Counter-Strike 2 — плюси, мінуси, підводні камені

Автор: Андрій Присяжний

peter grinbergs 55 claymore4

День дебютів. Огляд другого етапу 7DRIVE TCR Championship

Автор: Андрій Присяжний

3

Як обрати ідеальну ігрову консоль

Автор: PlayUA

steamdeck